Frazy kluczowe? Czy będą istotne w 2022 r.?

Z roku na rok Google rozwija swoje algorytmy, szczególnie te dotyczące wyszukiwarki i sposobów promowania danych strony w wynikach wyszukiwania. Intencje użytkowników rozumiane są coraz lepiej, wyniki coraz lepiej dopasowane. Zadaniem algorytmów od początku ich funkcjonowania było możliwie jak najszybsze zbadanie tego czy innego tekstu i pogodzenie go z rzeczywistymi oczekiwaniami użytkowników sieci. Nie bez znaczenia od początku były słowa kluczowe. Wprawdzie na początku udawało się stosować różne, niekoniecznie etyczne sztuczki, dziś frazy kluczowe należy umieszczać w treści w znacznie bardziej wyrafinowany sposób.

Jak należy rozumieć frazy kluczowe?

Słowa kluczowe, frazy kluczowe, z angielskiego keywords to nic innego jak to co rzeczywiście internauci wpisują w wyszukiwarkę, poszukując odpowiedzi na jakiekolwiek zagadnienie. Jeśli oczekują dowiedzieć się, kiedy Polacy odnieśli największy sukces nad Zakonem Krzyżackim, najprawdopodobniej do wyszukiwarki trafi fraza „bitwa pod Grunwaldem”, jeśli jednak potrzebują mieć pod ręką coś, dzięki czemu podrapią się po plecach, można założyć, że będą wprowadzać frazę „drapaczka do pleców” itd.

Po wprowadzeniu przywołanej frazy „drapaczka do pleców” wyświetlą się wyniki w wyszukiwarce. Aby twoja strona, twój sklep, twoja firma pojawiła się w top 10 wyników wyszukiwania, w tekstach, opisach produktów powinna znaleźć się w odpowiedniej proporcji do objętości tekstu fraza „drapaczka do pleców” i jej wariacje.

Czy frazy kluczowe przekładają się na większy ruch na stronie?

Nawet 30 % użytkowników sieci wybiera pierwszą pozycję z wyników wyszukiwania. Nic dziwnego więc, że walka o pozycje w top 10 wyników wyszukiwania jest trudna, ale i konieczna do tego, by móc skutecznie sprzedawać w sieci lub zbierać wokół marki (także osobistej) odpowiednią społeczność.

Frazy kluczowe odgrywają więc bardzo dużą rolę w pozyskiwaniu wartościowego ruchu. Skoro po wprowadzeniu przykładowej „drapaczki do pleców” wyświetli się twoja strona, np. na 4. miejscu możesz liczyć na konkretny wolumen użytkowników, który przekierowany zostanie do twojej witryny z wyszukiwarki Google.

Warto też pamiętać o tym, że same frazy kluczowe prezentują różną wartość. Możemy osiągać najwyższe pozycje, ale np. na mało popularne frazy, które nie przełożą się na osiąganie założonych celów. Koniecznie powinniśmy więc sprawdzać popularność fraz.

Jeśli szukasz firmy, która pomoże Ci lepiej zrozumieć, o co chodzi w pozycjonowaniu strony, oraz da znać, dlaczego frazy kluczowe mogą być istotne dla Twojego biznesu – skontaktuj się z agencją marketingową, taką jak Mapi Media.

W jaki sposób wytypować frazy kluczowe?

To zadanie nie musi być szczególnie trudne. Do dyspozycji mamy świetne, darmowe narzędzia, takie jak np. planer słów kluczowych od Google. Wystarczy wprowadzić frazę kluczową, a wyniki zaprezentują nam bardzo szczegółowe dane. Dla wymienianej tu drapaczki wyniki są całkiem niezłe. Średnia ilość wyszukiwań to niemal 3000 tys., jest tu jednak dość spora konkurencja.

Warto pamiętać jednak o tym, że twoja branża może być o wiele bardziej skomplikowana i konieczna będzie głębsza analiza fraz kluczowych. Użytkownik nie musi być ekspertem w twojej branży i może np. wprowadzać dość nietypowe frazy, które mają doprowadzić właśnie do twojej strony. Takie niuanse warto brać pod uwagę. Dobrą praktyką jest poszukanie nieco głębiej i odnalezienie fraz kluczowych na tzw. długi ogon (longtail). Może się okazać, że użytkownicy, szukając drapaczki będą rozwijać frazę o dodatkowe słowa, takie jak „drewniana”, „elektryczna” czy „ekskluzywna”.

Bez wątpienia frazy kluczowe nadal mają duże znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej. Wprawdzie ich wprowadzanie nie powinno sprawiać wrażenia nienaturalnego, „na siłę”, ale jednak należy je brać pod uwagę w całej strategii contentowej. Teksty powinny brzmieć naturalnie, merytorycznie, z uwagą na zaspokojenie realnych potrzeb użytkowników sieci. To dzięki słowom kluczowym uda się w rezultacie zwiększyć wartość strony w oczach internautów, ale i dla googlebotów. Frazy pozwolą też docierać do strony nowym klientom, wpłyną pozytywnie na konwersję i w rezultacie na sprzedaż.